ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » האם יעוץ יכול לעזור?

האם יעוץ יכול לעזור?

לחיים עם מחלת הטרשת הנפוצה, יש יותר משמעויות מאשר רק ההתמודדות עם הבעיות הפיזיות. ההשלכות הרגשיות והפסיכולוגיות הם גורם מדכא גם כן. יעוץ לא יכול לחולל ניסים, אבל עשוי להיות מועיל ולעזור בפתרון של חלק מהבעיות

עודכן 16.05.2014

האם יעוץ יכול לעזור?

תרגום מאמר של הילרי פרימן – פורסם באלון האגודה האנגלית לטרשת נפוצה 1002.21

לחיים עם מחלת הטרשת הנפוצה, יש יותר משמעויות מאשר רק ההתמודדות עם הבעיות הפיזיות אתם יש להתמודד. ההשלכות הרגשיות והפסיכולוגיות הם גורם מדכא גם כן. לא תמיד מסוגלים קרובים חברים וגם כוחות עזר להבין את אשר עובר על חולה הטרשת הנפוצה, וכתוצאה יש גם להם קשיים לפרש את צרכיו, להתמודד ולעזור לו .
יעוץ לא יכול לחולל נסים, אבל עשוי להיות מועיל לעזור בפתרון של חלק מהבעיות של החולה. האם יעוץ עשוי לעזור לך אישית? איפה ניתן למצוא יעוץ הולם? איך הייעוץ פועל ? בדברים הבאים ננסה לענות על שאלות אלו ועל שאלות נפוצות אחרות.

מהו יעוץ ?

יש גישות שונות לייעוץ, כשלכל גישה, יש את הרקע והביסוס התיאורטי שלה. אבל, באופן כללי ניתן לומר שיעוץ זה טיפול בדיבור, המיועד למי שרוצה לעשות שינויים בחייו. יועץ לא נותן עצה ישירה, ולא אומר לך איך להתנהג. וגם אתה אינך סתם יושב אצל היועץ בזמן שהוא מדבר. יעוץ יהיה בדרך כלל תהליך דינמי ולא תהליך פסיבי.
יועץ טוב יעזור למטופל להתוודע להרגשותיו ותחושותיו, כולל כאלו שהמטופל כלל לא היה ער לקיומם, ובעזרת תהליך זה לגרום לך למצוא לבד את הפתרונות הנכונים.
מטרת הייעוץ היא שינוי והתפתחות, תהליך שבעקבותיו תרגיש שיש לך את היכולת לקדם את פני העתיד. ליז בנטלי יועצת לחולים וחולה בעצמה בטרשת הנפוצה אומרת :
” יעוץ זה כמו להסתכל במראה ולראות את עצמך בדרך אחרת. היועץ מחזיר אליך זויות ראיה שלא ידעת על קיומם. זוהי מערכת יחסים המשקפת שינויים והבנות הגורמים בסופו של התהליך להקלה”.
יעוץ הוא תהליך חסוי האורך כ 54 דקות עד שעה. יש מטופלים הנזקקים לפגישה אחת ויש הנזקקים למספר פגישות. כפועל יוצא של הנושאים בהם האדם נזקק לטיפול, נקבעת צורת הטיפול והיא יכולה להיות טיפול קבוצתי טיפול אישי או טיפול זוגי.
שלא כרפואה, יעוץ איננו מדע. אין הוכחה מוחלטת שטיפול כזה אכן מרפא. אבל הצטברות של סיפורים, נותן פתח למחשבה, שיש בטיפול כזה תועלת לאנשים מסוימים. בכל מקרה כל אחד צריך להחליט לבד אם זה מתאים לו או לה. ברור כי פניה לטיפול כזה ללא נכונות המטופל לעבור סוג זה של תרפיה. ” לפעמים זה יכול להיות קשה ואף כואב ” אומרת ליז ” אתה חייב להיות נכון להסתכל לתוך עצמך ולעמוד בפני דברים שעשויים להיות לא נוחים ולא נעימים לדבר עליהם. חייב שיהיה לך הרצון לעשות שינויים ולקחת אחריות על עצמך “.
יעוץ טלפוני עשוי להיות מועיל בטיפול נקודתי בלחץ מידי, אבל יעוץ כזה איננו יכול להיות תחליף לייעוץ אישי פנים אל פנים, מאחר וייעוץ כזה אורך זמן קצר ולכן מוגבל ביכולותיו.
יעוץ איננו טיפול פסיכותרפי, אם כי לעיתים קשה להבדיל בניהם. באופן כללי אפשר לומר שטיפול פסיכותרפי הוא תהליך ארוך יותר והוא מיועד לחדירה עמוקה יותר לניבכי הנפש והמוח של המטופל. “מחלת הטרשת הנפוצה עשויה לעורר קשיים רגשיים שהיו חבויים אצל החולה מזה שנים רבות” מסבירה ג’וליה סגל יועצת לטרשת נפוצה בבית חולים לונדוני ” חולים המעונינים בהבנת תהליכי המוח והנפש ובמיוחד כאלו שהתענינו בבריאות הנפש עוד לפני שחלו, עשויים להעדיף טיפול פסיכותרפי אם הוא ניתן להשגה.

מי יכול לעזור ?

ג’ים גלנון יועץ ומנהל השרות הטלפוני לעזרה של האגודה הבריטית לטרשת נפוצה, אומר שיעוץ יהיה יעיל במיוחד בטיפול בנושאים שעלו כתוצאה מאבחון של טרשת נפוצה : ” מי שזה מקרוב אובחן כחולה בטרשת נפוצה עשוי בשלב זה, לאבד את ביטחונו העצמי , את תחושת הערך העצמי, ולחשוש מהפיכתו לאדם סוג ב’. הוא עשוי לחשוש מההשפעות העתידיות על גופו על עבודתו ועל כל מערכת יחסי האנוש שלו עם הסביבה. יעוץ טוב בנקודת זמן זו עשוי לעזור בייצוב מחדש של אישיותו, ולעזור לו ללמוד לחיות עם המצב החדש.
יעוץ יכול לעזור לחולים ללמוד לחיות ולטפל בבעיות הנוצרות כגון בעיות ביחסי מין, אי נוחות נפשית הנגרמת עקב תחושות של בידוד חברתי ו/או המגבלות הגופניות. אם המצב פוגע במערכת היחסים עם בן הזוג, יעוץ אישי או זוגי עשוי לעזור בהגדרה מחודשת של מערכת היחסים וההבנות בין בני הזוג.
“אחת הבעיות הנובעות מחוסר היכולת לדעת את השלכות המחלה לאורך העתיד, היא הצורך ללמוד להתמודד עם הפחדים הגרועים ביותר” אומר ג’ים ” האם אני אמות מיד ? האם ילדי יחלו גם כן ?” בייעוץ הולם ניתן להעלות את כל השאלות המטרידות האלו וגם למצוא תשובות לפחות לרובן. ייעוץ כזה יכול לעזור להתמודד עם פחדים כאלו.

האם ניתן לקבל יעוץ של מומחה לטרשת נפוצה ?

לצערנו בישראל האגודה לטרשת נפוצה איננה מציעה (כשרות ארצי) יעוץ פנים אל פנים עם פסיכולוג/ית. יחד עם זאת,
האגודה מממנת את שירות העובדת הסוציאלית שאליה אתם יכולים להתקשר בין השעות 00:01 – 00:51 – רוסית, עברית – שירות ייעוץ טלפוני, וכן אפשרית קביעת פגישה במשרדנו עם העובדת הסוציאלית ברח’ יהודה הלוי 57, תל אביב.
כמו כן, האגודה מממנת שירות עובדת סוציאלית – ביקורי בית על ידי עו”ס, סימה פז, באיזור חדרה והסביבה. לתיאום במשרדי האגודה – 2229065-30.

כמו כן, האגודה מקיימת קבוצות תמיכה בכל רחבי הארץ המאויישות על ידי עובדים סוציאלים ופסיכולוגים.

ברחבי ישראל יש מעט מאוד יועצים/פסיכולוגים מומחים לחולי טרשת נפוצה. אך למרות זאת, שווה מאוד לנסות ולבדוק עם מי שמספק לחולה שירותי רפואה: האם יש וידוע על מומחה כזה בסביבה.

יחד עם זאת, חשוב לציין, שהעדרו של יועץ/פסיכולוג עם התמחות בטרשת נפוצה איננו חשוב. כל יועץ טוב יכול לעזור בייעוץ, כי הבעיות הבסיסיות שנובעות ממחלה זו דומות בעיקרן לבעיות הנובעות ממחלות אחרות.

איפה ניתן למצוא יועץ טוב ?

כל אחד יכול להציג עצמו כיועץ, ולכן, מוטב להתייעץ ולקבל המלצות לפני שפונים ליועץ כל שהוא. המלצות ניתן לקבל אצל הרופא האישי, הנוירולוג המטפל, קופות החולים, לשכות הרווחה, משרד הבריאות, הלשכה לבריאות הנפש וכמובן בקבוצות התמיכה של האגודה הישראלית לטרשת נפוצה (ע”ר).

29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this