ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » דו"ח מדעי מעודד יזמות חדשות בנושא ההבדלים בין המינים בטרשת נפוצה

דו”ח מדעי מעודד יזמות חדשות בנושא ההבדלים בין המינים בטרשת נפוצה

עודכן 31.07.2014

דוח מדעי מעודד יזמות חדשות בנושא ההבדלים בין המינים בטרשת נפוצה

האגודה האמריקנית לטרשת נפוצה

דוח על הבדלים בין המינים בטרשת נפוצה, העומד להתפרסם בקרוב בכתב העת Science, ופעולות האגודה הלאומית האמריקנית לטרשת נפוצה המסתמכות עליו, אמורים להגביר את המאמצים לגילוי ההבדלים בין גברים ונשים בטרשת נפוצה. מידע זה עשוי לתרום להבנת הסיבות לטרשת נפוצה ולמציאת טיפולים יעילים יותר.

מסיבות בלתי-ברורות גבוהה השכיחות של טרשת נפוצה, ושל מחלות אוטואימוניות רבות אחרות, בנשים באופן משמעותי משכיחותה בגברים. ידוע שהמערכת החיסונית מתפקדת בנשים בדרך שונה מאשר בגברים ושהורמוני המין מסוגלים להשפיע על הפעילות החיסונית. אך לא מתקבל על הדעת שההורמונים לבדם אחראים לשכיחות הגבוהה של טרשת נפוצה בנשים.

ידע חדש על מנגנון פעולת המערכת החיסונית והופעת טכנולוגיות חדשניות עודדו את האגודה להקים יחידת מומחים שתחקור את נושא ההבדלים בין המינים בטרשת נפוצה ובמחלות אוטואימוניות אחרות.

במהלך שנה אחת סקרה היחידה למין, לטרשת נפוצה ולאוטואימוניות – בראשות קרוליין ס. והיטקר, Ph.D., (האוניברסיטה של מדינת אוהיו, קולומבוס) – את הידע בתחום זה, וחיברה נייר עמדה עם המלצות להמשך המחקר עבור האגודה האמריקנית לטרשת וקהיליית המדענים.

במהלך סקירת הידע העדכני התגלו עובדות יסוד אחדות וגם “חורים” בידע. אף-על-פי שטרשת נפוצה שכיחה יותר – פי שניים עד שלושה – בנשים, הגברים רגישים יותר לצורה הפרימרית, המתקדמת, של המחלה ונראה שמחלתם גם קשה יותר. ייתכן שנשים מפתחות את המחלה משום שהמערכת החיסונית שלהן תוקפנית יותר, אך תוצאות המחקרים מציעות שיש להן גם מנגנוני תיקון יעילים יותר.

תגובות חיסוניות
עד כה נערכו מחקרים בבעלי חיים על הבדלים הקשורים למין בתגובות החיסוניות, אך רק עבודה מעטה על נושא זה בוצעה בבני-אדם. נראה שלנשים יש רמות גבוהות יותר של נוגדנים מסוימים ושל תאי חיסון ייחודיים (לימפוציטים 4DC) מאשר לגברים, אך הקשר בין ממצאים אלה לבין הבדלים בתגובות החיסוניות אינו ברור.

הבדלים הורמונליים
ההבדל הברור בין גברים ונשים מתייחס לסוג הורמוני המין השולטים בגוף. תוצאות המחקר בבעלי חיים ובבני-אדם מעלות את האפשרות, כי ההורמון הנקבי אסטרוגן מפעיל את המערכת החיסונית כשרמתו נמוכה, ומעכב אותה ברמותיו הגבוהות. ממצא זה יכול להסביר מדוע טרשת נפוצה בנשים נחלשת ברב המקרים בתקופת הריון, כאשר רמות האסטרוגן גבוהות.

מחקרים מוקדמים אחדים רמזו על כך שנשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון עם רמת אסטרוגן גבוהה היו מוגנות יותר בפני טרשת נפוצה מאשר נשים שלא השתמשו בגלולות או נשים שילדו. ובמחקר של מספר קטן של גברים חולי טרשת נפוצה נמצאו עד %42 מהם עם רמות טסטוסטרון נמוכות מהתקינות; וזהו הורמון מין המסוגל להוריד את חומרת המחלה ואת שכיחותה במודלים של בעלי חיים.

מחקרים עתידיים
במטרה לחזק את המחקר בשטח זה, שלא נבדק במידה מספקת, ניסחה יחידת המומחים את הבעיות העיקריות והמליצה לאגודה האמריקנית לטרשת נפוצה לקבל על עצמה שלוש יוזמות מחקר חשובות.
האחת היא הוספת משאבים לכל המדענים הנהנים מתמיכת האגודה, אם הם יוסיפו לתוכניות המחקר הנוכחיות שלהם את נושא ההבדלים בין המינים בטרשת נפוצה. חלק מהמדענים קיבלו כבר תקציבים נוספים למטרה זו.
היוזמה השנייה היא “בקשה להציע הצעות” לפרוייקטים חדשים שיחקרו הבדלים בין המינים. שתי הצעות כאלה כבר אושרו וימומנו החל ב1- באפריל. הצעה אחת היא ניסוי קליני קטן על אסטריול -ההורמון העיקרי בהריון- בחולות עם טרשת נפוצה . רהונדה ווסקול, .D.M, (אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס) אמורה להמציא את הנתונים הדרושים כדי להחליט האם מוצדק לערוך ניסוי בקנה מידה גדול על אסטריול כטיפול בטרשת נפוצה . ההצעה השנייה, של יו”ר היחידה, מתמקדת ברקע האימונולוגי להבדלים ברגישות למחלה ובחומרת המחלה בין זכרים ונקבות (עכברים וחולדות) חולי EAE, שהיא המחלה הדומה לטרשת נפוצה, במטרה ללמוד על הבדלים דומים בטרשת נפוצה אצל בני אדם.
היוזמה השלישית, הנבדקת כעת, היא תוכנית של שיתוף פעולה עם מוסדות בריאות התנדבותיים אחרים המעוניינים באוטואימוניות ובהבדלים המבוססים על מין, ומטרתה לתמוך בתוכניות בין-תחומיות בעלות עניין משותף.
מאמצים אלה אמורים להאיר באור חדש את הבעיות הישנות של הבדלים בין המינים בטרשת נפוצה.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this