ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » גישות משלימות וחלופיות לניהול העייפות עקב טרשת נפוצה

גישות משלימות וחלופיות לניהול העייפות עקב טרשת נפוצה

עודכן 14.05.2014

גישות משלימות וחלופיות לניהול העייפות עקב טרשת נפוצה

מספר מוגבל של מחקרים נערכו על גישות לא רפואיות לניהול עייפות עקב טרשת נפוצה, תוך שימוש בתכנון של ניסוי קליני. להלן סיכום קצר של כמה מהם.

  • מחקר אקראי בשילוב קבוצת ביקורת השווה את השימוש בניהול עצמי קבוצתי בעזרת ועידות ווידאו לשימוש בוועידות פנים-אל-פנים לצורך שיפור ניהול העייפות, כולל 091 אנשים שהיו חולים בטרשת נפוצה. האימון באמצעות ועידת וידיאו התרכז בשימוש האסטרטגי במנוחה, תקשורת, ניתוח ושינוי פעילות וקביעת עדיפויות ביחס לשימוש באנרגיה. תכנית ועידות הווידיאו הייתה יעילה יותר להקטנת אפקט העייפות, אך לא חומרת העייפות. ההיענות החיובית לוועידות הווידיאו נשמרה שלושה עד שישה חודשים לאחר השלמת התכנית.
  • שישים ותשעה חולי טרשת נפוצה השתתפו בניסוי אקראי מבוקר של יוגה, בהשוואה לכיתת אימון שבועית העושה שימוש באופניים נייחים ולקבוצת ביקורת. שתי הקבוצות, זו של היוגה וזו של האימון השבועי הפיקו שיפור בעייפות ואיכות חיים בהשוואה לקבוצת הביקורת.
  • תרגילים המתמקדים באימון לכושר עמידות לשיפור העייפות נחקרו אצל חולי טרשת נפוצה. הבעיה עם רבים מהמחקרים הללו היא שהאנשים שהשתתפו במחקר לא בהכרח חוו עייפות ולא הייתה עקביות ביחס לשאלה האם העייפות שנמדדה הייתה ראשונית או משנית, ולכן התוצאות הן הטרוגניות. מתוך תשעה ניסויים קליניים של אימון לכושר עמידות, רק שלושה הוכיחו אפקט חיובי על העייפות.
  • קיימים שלושה דוחות בספרות של תרגול ממוקד באימון לכושר עמידות, אולם רק אחד שהשתמש בתכנון אקראי. זה האחרון מצא אימפקט משמעותי על העייפות בשימוש בתרגילי מכשירים עבור הגפיים התחתונות. במחקרים של תרגילים משולבים, מתוך חמישה דוחות, שלושה השתמשו בתכנון של ניסוי קליני, אחד מהם מצא שהצירוף של אימון כושר עמידות, ופעילויות חיזוק ושיווי משקל הפיקו אפקט חיובי על העייפות.
  • תרגילים במים הוכחו גם כן כמועילים לשיפור העייפות אצל חולי טרשת נפוצה. מחקר אקראי אחד, על 17 אנשים, השווה תרגילים המבוצעים בבריכת שחייה בהדרכת פיזיותרפיסט, לתרגילים שבוצעו בחדר טיפולים. תרגילים במים שהתמקדו בשיווי משקל, חיזוק, הרגעה, גמישות ונשימה, הפיקו שיפור בעייפות בהשוואה לקבוצת הביקורת.
29 מרץ 2024

תכנייה ללקויי ראייה   יום עיון וירטואלי (בזום)  לציון חודש הטרשת הבינלאומי יום שלישי, 4/6/24 ,כז’ באייר, תשפ”ד  מפגש וירטואלי מוח וגוף (בזום) – בשורה

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this