ד"ר טל ברוריה

דיאטנית קלינית PhD,
מכון האנדוקריני, המרכז הרפואי ע"ש סורסקי (איכילוב), ת"א.
מנהלת מכון פרטי לתזונה נכונה ואורח חיים בריא:
"טל הבריאות – המרכז לתזונה נכונה"
ברמת רביב, ת"א.

הקדמה מד"ר ברוריה טל

בכל בעיה תזונתית אישית, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית להתאמת תזונה אישית שתיתן מענה נכון למצב האישי. אומנם למחלה יש שם אחיד, אך התבטאות המחלה והופעתה, שונה מאחד לשני. התשובות הן כלליות ואינן באות להחליף התאמת תזונה אישית.
לכל קופת חולים ובהפניית רופא יש דיאטנית קלינית.

1.שאני צמחונית, אני לא יודעת באם האכילה שאני אוכלת נכונה בשבילי אני שותה חלב סויה האם זה טוב בשבילי?
תצמחונות על פי רוב מכילה כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון, הם מנטרלי הרעלים הטבעיים המצויים במזון צמחי. ככל שצריכת נוגדי חמצון טבעיים במזון תגדל, יגדל הסיכוי אולי להפחתת הסימפטומים ובלימת ההתדרדרות של הטרשת הנפוצה. חלב סויה מכיל פיתואסטרוגנים, הם המקור הצמחי להורמון האסטרוגן.
כיוון שלא ידוע השפעה שלילית של פיתואסטרוגן על טרשת נפוצה, אין מניעה לצרוך חלב סויה.
2.שמה ההמלצה לאכילה נכונה לחולי טרשת נפוצה שהמערכת החיסונית שלנו לא עובדת?
תהכנת בלנדר אחת ליום (רצוי ממקורות ללא הדברה) מחופן עלי "גרגר הנחלים", חופן חסה, חופן פטרוזיליה, 2 מלפפונים בקליפתם וכוס תות שדה או קיווי גדול במידה וקיימת עצירות, בתוספת מים או חלב סויה או חלב רגיל לפי הצורך, יכולים לחזק משמעותית את המערכת החיסונית, בנוסף להמלצות התזונתיות של בתשובות קודמות.
3.שהיכן אני יכול לקבל הפניה לדיאטנית?
תהפנייה מרופא המשפחה או כל רופא אחר בקופת חולים, מאפשרת לקבל ייעוץ תזונתי מדיאטנית קלינית.
4.שמה המאכלים שאת ממליצה לחולי טרשת?
תמאכלים עשירים בנוגדי חמצון (פירות וירקות), עשירים באומגה 3 מן החי (בורי בריכה, פורל, לברק, סלמון) או מן הצומח (אגוזי מלך, שמן פשתן, זירעוני פשתן טחון), מכילים אומגה 9 (שמן זית, אבוקדו, טחינה משומשום מלא), כמות חלבון נאותה לפחות 0.8 ג' חלבון ל ק"ג משקל גוף ליום: חלבון מן הצומח (שילוב דגנים מלאים יחד עם קטניות באותה ארוחה), מן החי (בעדיפות ראשונה לדגי בריכה ישראלים או סלמון, בעדיפות שנייה בשרים רזים בצורות בישול במים, באדים, ברטבים, באפייה), דגנים מלאים, קטניות מונבטות, אגוזים וזירעונים, במצבים של עצירות מומלץ לבחור בפירות וירקות מזרזי עיכול כמו קיווי, סלק אדום. תזונה שמספקת כמות נכונה של סידן ומגנזיום בהתאם לגיל, ושתיית מים כך שצבע השתן תמיד יהיה בהיר.
מומלץ להעדיף לפחות מעל למחצית השבוע לאכול תזונה צמחונית או טבעונית.
בהתאם לחוסרים תזונתיים מומלץ להוסיף תוספים.
5.שמה את ממליצה לחולה טרשת שיש לו גם סכרת?
תמומלץ להתאים את כמות הפחמימות וסוג הפחמימות לחומרת הסוכרת. תלוי אם היא מאוזנת על ידי כדורים או אינסולין ודומיו, תלוי אם המשקל תקין או בעודף או בתת משקל. מומלץ להיות מותאם אישית.
6.שמה את ממליצה לחולה טרשת עם סכרת וכולסטרול גבוה?
תתזונה מותאמת לטרשת הנפוצה כפי שמופיעה בתשובות קודמות, תוך חישוב כמות הפחמימות בהתאם לחומרת הסוכרת, משרתת גם את היעד התזונתי של איזון הסוכר וגם איזון הכולסטרול.