מהו מזון בריא: חניתה הרשקוביץ – מדבריא-חוות בריאות

בכתבה זאת הכנתי רשימת המלצות מתומצתת לבחירת סוגי מזון בריאים יותר לשיפור אורח החיים, להקלה על מערכת העיכול ולשיפור ספיגת ויטמינים ומינרלים מן המזון שאנו אוכלים. ההמלצות מתאימות לכלל האוכלוסייה ובפרט לחולי טרשת נפוצה, כיוון שאחד הגורמים למחלה הוא חימצון יתר הנגרם בגלל רדיקלים חופשיים, בהם יש להילחם באמצעות נוגדי חמצון הנמצאים בויטמינים ובמינרלים. לגוף שלנו קל יותר להטמיע ויטמינים ומינרלים מן המזון (ובמיוחד מזון אורגני) מאשר מתוספי מזון.

מומלץ להשתמש במוצרי מזון מלאים. באמרינו "מזון מלא" אנו מתכוונים למזון שלא עבר עיבוד המוריד מערכו הטבעי של המזון:

    • מוצרים מחיטה מלאה (לחם, פסטה, קמח וכו')
    • אורז מלא
    • מולסה מתוקה במקום סוכר (עדיף גם מדבש)
    • סירופ מייפל אמיתי
    • סילאן ללא סוכר
    • שומשום מלא
    • שמנים צמחיים מכבישה קרה; עדיף שמן זית
    • מיץ סחוט טבעי במקום משקאות קלים למיניהם

המזון עובר עיבוד מכמה סיבות: ניקוי, ריכוך, שיפור הטעם, הריח והמרקם, הקלת העיכול, הארכת חיי המדף (הוצאת החומרים המזינים מהמזון כך שהחרקים לא ירצו לגעת בו) וכו'. סוגים מסוימים של עיבוד, כמו קילוף, ניפוי, חימום יתר, יבוש, הקרנה ועוד, משנים את תכונות המזון ואת הרכבו, כך שהוא מאבד חלק גדול מהתועלת שלו לגוף האדם מחד, וצובר תכונות מזיקות מאידך. עדיף לצרוך מזון אורגני (לא מרוסס ולא מעובד בעזרת חומרים כימיים) ולהתמקד לרוב בפירות וירקות טריים.

רצוי לצמצם שימוש במוצרי חלב, בשר וביצים. במוצרי חלב כדאי להעדיף גבינות לבנות ויוגורטים מחלב עיזים אם בכלל (מידע מעניין ביותר ניתן לקרא בספרו של ד"ר אריה אבני "שוטי החלב"). במוצרי בשר כדאי להעדיף בשר עוף רזה והודו. היום ניתן לקנות עוף ללא אנטיביוטיקה, ביצים רצוי לאכול מהסוג האורגני. על המלח כדאי לוותר או לפחות להמעיט בו. ניתן להשתמש בעשבי תיבול. סלרי מוסיף טעם מלוח או מלח הימליה או מלח אטלנטי שהם דלי נתרן.

רצוי להימנע מהמאכלים הבאים:

  • בשר בקר ובשר שומני
  • איברים פנימיים של בעלי חיים: כבד, לב וכו' (בגלל כמות גדולה של רעלים)
  • חלב פרה (המזון האלרגני ביותר) וגבינה צהובה
  • מאכלים מטוגנים בשמן – קפה (במיוחד נמס)
  • סוכר לבן (גם מאכלים שכוללים סוכר)
  • מרגרינה
  • מוצרים ומשקאות שכוללים חומר משמר וצבע מאכל
  • קולה (כולל דיאט) הוא אחד המשקאות הרעילים והמזיקים ביותר
  • בוטנים
  • פירות מבושלים ומשומרים (הופכים לחומציים ומעלים את רמת החומציות בגוף)
  • פירות וירקות לא בשלים

הכנת מזון: רצוי לאדות ירקות על רשת אידוי, לבשל בסירי G.C.C. או לאפות במקום לבשל במים. זאת על מנת לשמור עד כמה שאפשר על הוויטמינים שבתוכם. ירקות מכילים כמות מספקת של מלח, לכן הגוף אינו זקוק לתוספת מלח.

שתיית מים: שתית מים קרים מאד – משפיעה לרעה על תהליכי העיכול. מומלץ לשתות מים מינרלים דלי נתרן.

 

 

בבריאות טובה,

הרבה צחוק, הנאה ואהבה

חניתה הרשקוביץ