ראשי » מאגרי מידע » מאמרים » לפעמים זה לא רק גופני

לפעמים זה לא רק גופני

התמקדות בטרשת נפוצה נוטה לצד הגופני, אך המצב מביא לשינויים נוספים, בהרגשה הפנימית או בהתנהגות, המאמר בודק חלק משינויי מצב הרוח וההתנהגות. * מצב רוח ירוד, * נקודות שיא ושפל קיצוניות * שביעות רצון קיצונית * ועוד

עודכן 16.05.2014

לפעמים זה לא רק גופני

ההתמקדות בטרשת נפוצה נוטה לצד הגופני. אצל חלק מחולי הטרשת הנפוצה,
מצבם מביא לשינויים נוספים – בהרגשה הפנימית שלהם או בהתנהגותם. כתב העת ms matters בודק חלק משינויי מצב הרוח וההתנהגות, הקשורים לעתים בטרשת נפוצה.

במשך מאה שנים או יותר, הצטבר ידע אודות האופן בו ניתן לקשר בין טרשת נפוצה לבין שינויים במצב הרוח ובהתנהגות של הפרט.
הרופא שתיאר את הטרשת הנפוצה לראשונה במאה ה- 19, שארקוט, הבחין כי לחלק מהחולים בעיות זיכרון. חוקרים הבודקים את הפסיכיאטרייה של הטרשת הנפוצה הקדישו את מרבית תשומת לבם לבעיות זיכרון, ובעיות אחרות הקשורות לאופן בו המוח מעבד מידע.
במהלך השנים, נלמד חומר רב אודות הדרכים בהן טרשת נפוצה יכולה להשפיע גם על מצב רוח והתנהגות. לדוגמה, תופעת הדיכאון נפוצה בטרשת נפוצה, וההוכחות מרמזות שהדבר קשור בתהליכים העומדים מאחורי טרשת נפוצה, וכן בתגובות להתפתחות המחלה. שינויים נפוצים פחות בהתנהגות, כוללים תסמונות בהן חולי טרשת נפוצה עלולים לאבד שליטה ברגשותיהם.
לא כל השינויים בהם חולים נתקלים מתאימים לקטגוריות מוגדרות על ידי הרופאים. חלק מהם קשים הרבה יותר להגדרה – לדוגמה, חלק מהחולים החיים עם טרשת נפוצה מתארים תנודות במצב רוחם – מעבר מהיר ממצב רוח אחד לאחר, ומהפכים רגשיים אחרים, כגון התקפי כעס, או רגישות גבוהה, בה אנשים מתרגשים בקלות רבה, ואינם מסוגלים לעצור את עצמם.
תחושות עצבות, דכדוך, חוסר תקווה ותסכול, מופיעות לעתים קרובות ומשפיעות על איכות החיים.
התיאורים להלן מתאימים לשינויים מוגדרים ומוכרים היטב, הקשורים לעתים בטרשת נפוצה.

“מצב רוח ירוד מאוד שמתמיד”

דיכאון כבד (major depression ), שונה מתחושת שפל. זה משהו שלא יוצאים ממנו או חוזרים ממנו בפרק זמן קצר – זהו מצב רוח ירוד מאוד שמתמיד. רופאים מאבחנים דיכאון באמצעות שאלות, לדוגמה בנוגע לתחושות עצבות, ריקנות ובכי. האם לחלוטין הפסקת ליהנות מכלל או ממרבית פעילותך, האם חלו שינויים בתיאבון או בשינה, או האם אתה חווה תחושות של חוסר ערך עצמי או אשמה מוגזמת. בהגדרה, דיכאון כבד משמעותו תסמינים הנמשכים שבועיים או יותר.
מחקרים מרמזים שכל חולה טרשת נפוצה שני יפתח דיכאון כבד במהלך חייו.

שיעור זה גבוה יותר מאשר אצל האוכלוסייה הכללית (וגבוה יותר מאשר דיכאון כבד במצבים אחרים, כגון פגיעה בחוט השדרה), והסיבות לכך אינן ברורות.
בטרשת נפוצה, הדיכאון אינו קשור לכאורה, לרמת הנכות של הפרט, הזמן שחלף מאז האבחנה או היסטוריה משפחתית של דיכאון. הדיכאון אינו פגם אישיותי, והוא צפוי להיות קשור לגורמים רבים, לרבות תהליך המחלה של טרשת נפוצה עצמה, ותגובת החולה לאי-הוודאות הקשורה בחיים עם מחלה משתקת, חשוכת מרפא ובלתי צפויה.
המאפיין העיקרי הוא שניתן לטפל בדיכאון בהצלחה, באמצעות תרופות נגד דיכאון, וכן סוגי ריפוי באמצעות דיבור, כגון ריפוי התנהגותי קוגניטיבי.

אם הנך מרגיש צורך לשוחח עם מישהו, רצוי להתחיל בשיחה עם רופא משפחה, אחות המטפלת בטרשת נפוצה, נוירולוג, עובדת סוציאלית או פסיכולוג.

“נקודות שיא ושפל קיצוניות”

הפרעה אפקטיבית דו-קוטבית – “מאניה-דפרסיה”, שכיחה הרבה יותר מאשר דיכאון בטרשת נפוצה. זוהי הפרעת מצב רוח, בה מצבי הרוח יכולים להתחלף בין שני קצוות – מאניה (מצב רוח מרומם ביותר) לדיכאון (מצב רוח גרוע ביותר).
התסמינים הדכאוניים זהים לאלה של דיכאון. התסמינים המאניים הנם שילוב של פעילות יתר, עם ירידה בצורך בשינה ומחשבות מהירות, מצב רוח מרומם או אופורי ומחשבות “גרנדיוזיות”. אצל חלק מהחולים, האופוריה מפנה מקום לעצבנות, והגרנדיוזיות מוחלפת בתחושת רדיפה.
הפרעה אפקטיבית דו-קוטבית, פוקדת כאחוז אחד מכלל האוכלוסייה, אך יתכן ששכיחותה בטרשת נפוצה הנה פי שתיים. שוב, הסיבות אינן ברורות.
מצבי מאניה שונים, מטופלים בדרכים שונות. לדוגמה, תסמינים פחות חמורים של מצב רוח מרומם, עשויים לחייב תרופה לייצוב מצבי רוח בעוד שתסמיני “חיוניות יתר”, הנמשכים שבעה ימים או יותר, מחייבים אשפוז וטיפול תרופתי. אבחון נכון הוא חיוני.
כאן נזכיר את תופעת הפסיכוזה, בה אנשים אינם מסוגלים להבדיל בין המציאות למדומה. פסיכוזה אינה נפוצה יותר אצל חולי טרשת נפוצה, מאשר אצל יתר האוכלוסייה.

“שביעות רצון קיצוני”

בשפת יומיום, המלה אופוריה מתארת מצב של תחושה חיובית מוגזמת בו הפרט שבע רצון באופן קיצוני במשך תקופה, ללא סיבה ממשית המסבירה תחושה זו.
מספר חולי טרשת נפוצה מתקדמת, הסובלים מנזק מוחי רחב, עלולים לפתח אופוריה – מצב רוח עליז ומתמשך, ללא חשש לנכותו הגופנית, ועם תחושה אופטימית ולא מציאותית לגבי העתיד.
אופוריה הנה תחושת “עילוי” השונה מהותית ממאניה. קיים דמיון לצורות הפחות חמורות של מאניה, אך אנשים באופוריה אינם מאופיינים בשצף רעיונות ופעילויות חדשים. האופוריה בטרשת נפוצה קבועה ולא מתנדנדת, בדומה לשינוי אישיותי. לא קיים טיפול באופוריה.

“זה לא בשליטתי”

כעשרה אחוז מחולי טרשת נפוצה, חווים צחוק ללא תחושת שמחה, ובכי ללא תחושת עצב. לפעמים, הצחוק או הבכי מופיע ללא גירוי או מעט גירוי. אף שהפגנת הרגשות מנותקת מהרגשות הפנימיים, התופעה גורמת לתחושת מבוכה ומצוקה, אצל חולים אלה.
רופאים מכנים את התופעה, “צחוק ובכי פתולוגיים”. הסיבה אינה ידועה וצחוק ו/או בכי בלתי-נשלט, דומה, עשוי לפקוד אנשים החולים במחלות אחרות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית.

מחקרים מראים כיצד צחוק ובכי פתולוגי, אינו קשור בדיכאון או במאניה. רופאים יכולים לרשום תרופות המטפלות בתופעה ביעילות, כגון אמיטריפטילין, תרופה נגד דיכאון, במינון נמוך.

היכן הם בתמונה הכוללת?

שינויים במצב רוח והתנהגות – וזיכרון וחשיבה – אינם תמיד חלק מהתמונה בטרשת נפוצה: הם אינם משפיעים על כל חולה טרשת נפוצה. יתכן שחלק מהשינויים קורים אצל חולה טרשת נפוצה, אך אינם קשורים לטרשת נפוצה עצמה.
קיים מגוון רחב של הפרעות מצב רוח והתנהגות בטרשת נפוצה, מדיכאון חמור ועד המצב ההפוך של מאניה ואופוריה. טווח זה כולל את בעיית הצחוק והבכי הפתולוגי. חולי טרשת נפוצה רבים יגלו שינויי מצב רוח והתנהגות קלים יותר, שאינם ניתנים למיון לקטגוריות ברורות.
לפעמים גורמים רפואיים אינם מכירים בבעיות, או שהם מחמיצים אותן לחלוטין. חולי טרשת נפוצה, משפחותיהם ורופאיהם, חייבים לגלות בקיאות בהשלכות הרגשיות של טרשת נפוצה. שינויים במצב רוחם ובהתנהגות, יכולים לגרום למצוקה רבה, ואם אלה אינם מאובחנים – או אם מתייחסים אליהם בביטול, כאל תגובה רגשית מובנת מאליה לטרשת נפוצה – חולים עלולים לא לקבל מגוון טיפולים יעילים, בין אם מדובר בתרופות או בפסיכותרפיה.
אנשים החיים עם טרשת נפוצה, הסובלים מבעיות, אינם לבד, ויכולים לפנות לקבלת טיפול או ייעוץ מקצועי, על מנת לעזור להם. השלב הראשון הנו התייעצות עם רופא משפחה, אחות המטפלת בטרשת נפוצה, נוירולוג, עובדת סוציאלית או פסיכולוג.

20 מרץ 2024

שלום לכולם, – עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 לפני כחודש וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות לגבי התוויות התכשירים השונים בסל לפני מספר ימים, לפיהם ניתן

14 מרץ 2024

מרפאת האסתטיקה של ד”ר ארוש יואב בשיתוף האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים אתכם למפגש “יופי – אסתטיקה ניראות ובריאות”

04 מרץ 2024

לרגל חודש הרמדאן, האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מאחלת לכם: שימי רמדאן זה יהיו ימים של בריאות, הקלה מכל הייסורים והמצוקות, מתן תשובה לכל התפילות ומי

02 מרץ 2024

המרפאה לטרשת נפוצה, והיחידה לנוירואימונולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה בשיתוף עם האגודה הישראלית לטרשת נפוצה מזמינים את המטופלים בטרשת נפוצה ובני משפחתם – לקראת חג האביב

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this